ANALISIS PENERAPAN PRINSIP KEADILAN, AL-IHSAN, AL-MAS’ULIYAH, AL-KIFAYAH, DAN KEJUJURAN DALAM BISNIS RITEL (STUDI KASUS MBS MADIUN TEGUHAN JIWAN MADIUN)

  • Abdulloh Muhamad Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Keywords: Sharia Principles, retail business

Abstract

In this era of globalization, many retail businesses are starting to develop, especially the types of minimarkets, the number of minimarkets making the competition heats up. This makes entrepreneurs rack their brains to create good strategies to attract consumer interest, including applying sharia principles in their operations. This study seeks to determine how the application of sharia principles to the retail business in the city of Madiun. This research uses case studies by making shop owners the primary data source of research, while secondary data is from supporting information related to research conducted either from observations or literature sources or relevant previous research. The results showed that the strategy of applying sharia principles in several aspects, namely, aspects of products, services, marketing, and distribution of profits to those in need is in accordance with Islamic sharia. The application of sharia principles also provides a special attraction for consumers, thereby increasing mini-market sales.

Di era globalisasi seperti sekarang ini mulai banyak berkembang bisnis ritel khususnya jenis minimarket, banyaknya minimarket membuat persaingan semakin memanas. Hal tersebut membuat para pengusaha memutar otak untuk membuat strategi yang baik guna menarik minat konsumen diantaranya adalah dengan menerapkan prinsip-prinsip syariah dalam operasionalnya. Penelitian ini berusaha mengetahui bagaimana prinsip-prinsip syariah yang diterapkan pada bisnis ritel yang ada di kota Madiun. Penelitian menggunakan studi kasus dengan menjadikan pemilik toko sebagai sumber data primer penelitian, sedangkan data sekunder dari informasi-informasi pendukung terkait penelitian yang dilakukan baik dari pengamatan maupun sumber-sumber pustaka ataupun penelitian terdahulu yang relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan strategi menerapkan prinsip-prinsip syariah dibeberapa aspek yaitu, aspek produk, pelayanan, pemasaran, dan penyaluran keuntungan kepada yang membutuhkan sudah sesuai dengan syariah Islam. Penerapan prinsip-prinsip syariah juga memberikan kesan baik dimata para konsumen sehingga meningkatkan penjualan minimarket.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2021-06-28