Produktivitas Pengelolaan Zakat dalam Meningkatkan Perekonomian Mustahik di LAZISNU Kabupaten Sumenep

  • Budianto Budianto Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Aji Damanuri
Keywords: economy; productivity; productive zakat

Abstract

This research is motivated by the management of productive zakat which is experiencing obstacles, this is due to fraud from mustahik who do not use the zakat aid funds properly. The purpose of this study was to analyze the productivity of zakat management in improving the mustahik economy in LAZISNU, Sumenep Regency. The type of research used by the researcher is field research. This research approach uses descriptive qualitative, with data collection techniques through interviews and data analysis techniques using deductive methods that analyze general data to draw specific conclusions. The results of this study indicate that in the management of productive zakat funds, there are obstacles in determining mustahik that are not appropriate. In addition, the lack of guidance provided by amil to mustahik so that not a few of the mustahik misuse the productive zakat funds. The impact of zakat productivity on mustahik is positive and negative, this is due to the consistency of mustahik in developing productive zakat funds according to or not with the initial agreement. In this case, the researcher suggests that in the future there should be additional aspects of organizing, planning and controlling. Then the determination of mustahik must be carried out according to the right target and indeed mustahik are in need.

Penelitian ini dilatar belakangi oleh pengelolaan zakat produktif yang pengalami hambatan hal itu disebabkan karna adanya kecurangan dari mustahik yang tidak menggunakan dana bantuan zakat tersebut sebagaimana mestinya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis produktifitas pengelolaan zakat dalam meningkatkan perekonomian mustahik di LAZISNU Kabupaten Sumenep. Jenis penelitian yang digunakan peneliti adalah penelitian lapangan (field research). Pendekataan penelitian ini menggunakan kualitatif deskriptif, dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara dan teknik analisis data menggunakan metode deduktif yang menganalisis data bersifat umum untuk ditarik kesimpulan yang bersifat khusus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam pengelolaan dana zakat produktif belum maksimal terdapat kendala pada penentuan mustahik yang tidak tepat. Selain itu kurangnya pembinaan yang dilakukan amil kepada mustahik sehingga tidak sedikit dari mustahik yang menyalagunakan dana zakat produktif tersebut. Dampak produktifitas zakat kepada mustahik berupa positif dan negatif hal itu disebabkan konsistensi dari mustahik dalam mengembangkan dana zakat produktif sesuai atau tidak dengan kesepakatan awal. Dalam hal ini peneliti menyarankan kedepannya harus ada penambahan pada aspek organizing, planning dan controlling. Kemudian pada penentuan mustahik harus dilakukan sesuai dengan target yang tepat dan memang benar- benar mustahik yang membutuhkan.

Published
2022-06-30
How to Cite
Budianto, B., & Damanuri, A. (2022). Produktivitas Pengelolaan Zakat dalam Meningkatkan Perekonomian Mustahik di LAZISNU Kabupaten Sumenep. Nidhomiya: Research Journal of Islamic Philanthropy and Disaster, 1(1), 78-89. https://doi.org/10.21154/nidhomiya.v1i1.708