Efektivitas Publisitas Produk Bank Syariah (Studi pada Bank Syariah Indonesia Kantor Cabang Ponorogo)

  • Muzakir Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Said Abadi Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Keywords: Effectiveness; Publicity; Product of Bank

Abstract

A company or bank certainly has a vision and mission in marketing its products or services, this research is motivated by customers regarding the lack of information from Islamic banking, this is what the researchers encountered when conducting interviews with customers of Indonesian Islamic banks at the Ponorogo branch office and also motivated by several of the same journals in discussing public understanding and knowledge about Islamic banking. This study aims to determine the form of product publicity promotion strategy and to determine the effectiveness of the product publicity promotion strategy carried out by the Indonesian Islamic Banking Ponorogo Branch. This study uses the theory of publicity promotion, and the theory of marketing effectiveness in which it discusses the analysis of a bank product publicity promotion strategy and then discusses the forms of promotional activities. And discusses the effectiveness of the publicity promotion carried out by the ponorogo branch of the Indonesian Islamic bank. This study uses a qualitative descriptive method that describes the findings in the field, the data collection techniques in this study use interviews, observation and documentation. The data analysis technique in this study used descriptive analysis techniques, the data used in this study used primary data and secondary data. Data processing techniques using: editing, organizing, determining the results and the technique of checking the validity of the data in this study used the triangulation technique.The results of this study indicate that there are product publicity activities carried out by Indonesian Islamic banking at the Ponorogo branch office, covering various forms of publicity promotion activities which include Press Relations, Product Publicity, Corporate Communications, Lobbying and Guidance. And the results of the effectiveness of publicity promotions show that the company's sales and outside sales are already effective. The conclusion of this study shows that the publicity promotion strategy has been carried out by the Indonesian Islamic bank in the Ponorogo branch, and the publicity strategy has been effective.

Sebuah perusahaan atau bank tentunya punya Visi dan Misi dalam memasarkan produk atau jasanya, penelitian ini dilatarbelakangi oleh nasabah terkait kurangnya informasi dari perbankan syariah, hal tersebut peneliti jumpai saat melakukan wawancara dengan nasabah bank syariah indonesia kantor cabang ponorogo. dan juga dilatarbelakangi oleh beberapa jurnal yang sama dalam membahas pemahaman dan pengetahuan masyarakat mengenai perbankan syariah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk strategi promosi publisitas produk dan untuk mengetahui bentuk Efektivitas strategi promosi publisitas produk yang dilakukan Perbankan Syariah Indonesia Cabang Ponorogo. Penelitian ini menggunakan teori promosi publisitas, dan teori efektifitas pemasaran yang didalamnya membahas tentang analisis sebuah strategi promosi publisitas produk bank kemudian membahas bentuk–bentuk kegiatan promosi. Dan membahas tentang ke-efektivan promosi publisitas yang dilakukan oleh bank syariah Indonesia cabang ponorogo. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang mendeskripsikan temuan di lapangan, teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan teknik analisis deskriptif, data yang digunakan pada penelitian ini menggunakan data primer dan data sekunder.Teknikpengolahan data menggunakan: editing, organizing, penentuan hasil dan teknik pengecekan keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan teknik tringulasi. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya kegiatan publisitas produk yang dilakukan oleh perbankan syariah Indonesia Kantor cabang ponorogo, meliputi bermacam-macam bentuk kegiatan promosi publisitas yang mencakup Hubungan Pers, Publisitas Produk, Komunikasi perusahaan, Lobbying dan Bimbingan. Dan hasil dari efektifitas promosi publisitas menunjukkan berupa penjualan perusahaan dan di Luar Penjualan yang sudah efektiv. Kesimpulan dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi promosi publisitas sudah dilakukan bank syariah Indonesia cabang ponorogo, dan strategi publisitas tersebut sudah efektif.

Published
2022-06-23
Section
Articles