Efektivitas Produk Tabungan Prima Berhadiah dalam Menarik Minat Menabung Pegawai Negeri Sipil di Bank Muamalat Indonesia Kantor Cabang Pembantu (KCP) Madiun
Abstract
Bank Muamalat Indonesia KCP Madiun is a sharia financial institution that launched a product, the name of product is Tabungan Prima Berhadiah, where the product has various advantages. With these various advantages, it is hoped that it will attract as many customers as possible. But in reality, the number of Tabungan Prima Berhadiah customers always up and down every year and is not stable enough. Therefore, it is necessary to evaluate using the theory of effectiveness so that it can be seen whether or not the product or program of Tabungan Prima Berhadiah can attracts customers' savings interest. This type of research is field research using a qualitative approach. Data collection techniques through interviews with the bank, customers and prospective customers as well as documentation. The results of this study, the overall mechanism for giving prizes to the Tabungan Prima Berhadiah which Bank Muamalat Indonesia KCP Madiun did not go out of the corridor or sharia principles, then this shows that there is compliance with Fatwa DSN MUI No. 86/DSN-MUI/XII/2012. The factors that support the savings interest for civil servants are due to product excellence, relationship manager skills during promotions, need factors, and recommendations from other customers. While the inhibiting factor is from a financial perspective and the existence of other needs that are more important to be prioritized. Tabungan Prima Berhadiah is quite effective in attracting savings interest civil servants from the point of view of the accuracy of program targets and program objectives, in terms of program socialization and program monitoring is still not effective.
Bank Muamalat Indonesia KCP Madiun merupakan lembaga keuangan syariah yang meluncurkan produk Tabungan Prima Berhadiah, dimana produk tersebut memiliki beragam keunggulan. Dengan beragam keunggulan tersebut diharapkan dapat menarik minat menabung nasabah sebanyak mungkin. Tetapi pada kenyataannya, jumlah nasabah Tabungan Prima Berhadiah ini setiap tahunnya selalu naik turun dan belum cukup stabil. Maka perlu adanya evaluasi menggunakan teori efektivitas agar dapat diketahui jalan atau tidaknya produk atau program Tabungan Prima Berhadiah ini dalam menarik minat menabung nasabah. Jenis penelitian ini adalah penelitian lapangan (field research) dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data melalui wawancara dengan pihak bank, nasabah dan calon nasabah serta dokumentasi. Hasil dari penelitian ini, secara keseluruhan mekanisme pemberian hadiah pada Tabungan Prima Berhadiah yang diterapkan oleh Bank Muamalat Indonesia KCP Madiun tidak keluar dari koridor atau prinsip syariah, maka hal ini menunjukkan adanya kepatuhan terhadap Fatwa DSN MUI No. 86/DSN MUI/XII/2012. Adapun faktor pendukung minat menabung pegawai negeri sipil yaitu karena keunggulan produk, skill relationship manager saat promosi, faktor kebutuhan, dan rekomendasi dari nasabah lain. Sedangkan faktor penghambatnya adalah dari segi finansial, dan adanya kebutuhan lain yang lebih penting untuk diutamakan. Tabungan Prima Berhadiah cukup efektif untuk menarik minat menabung pegawai negeri sipil dari segi ketepatan sasaran program dan tujuan program saja, dari segi sosialisasi program dan pemantauan program masih belum efektif.
Copyright (c) 2022 Elsa Alfiyanti, Tiara Widya Antikasari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.