Studi Evaluasi Kesiapan Madrasah Ibtidaiyah NU Tri Bhakti dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka

  • Ahmad Khoirudin Madrasah Ibtidaiyah NU Tri Bhakti Lampung
Keywords: Evaluation, implementation readiness; independent curriculum; madrasah.

Abstract

Madrasah as an implementer of the independent curriculum must certainly prepare carefully so that the goals of national education are achieved. Likewise, the madrasah ibtidaiyah NU Tri Bhakti is serious in preparing the curriculum. This study aims to determine the readiness of Madrasah Ibtidaiyah NU Tri Bhakti Attaqwa in the implementation of the independent curriculum and what obstacles are faced by madrasahs in the implementation of the independent curriculum. The method used in this study is a qualitative approach. Observation, interviews and documentation studies are techniques used for data collection methods. The results of this study show that madrasah conducts efforts such as: 1. Preparation of Madrasah Operational Curriculum documents 2. Preparation of teachers and education personnel 3. Preparation of facilities and infrastructure and 4. Evaluation of the implementation of the independent curriculum at the Ibtidaiyah NU Tri Bhakti Attaqwa madrasah.

References

Apriatni, S., Novaliyosi, N., Nindiasari, H., & Sukirwan, S. (2023). Analisis Kesiapan Madrasah dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka (Studi di MAN 2 Kota Serang). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 435-446.
Febyana, E. D., Juanda, A., & Mulyani, A. (2018). Analisis Tingkat Kesiapan Guru Biologi Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, X(X).
J. W, Creswell. 2017. Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Muhafid, E. A., & Retnawati, H. (2023). Persiapan Guru SD untuk Menerapkan Kurikulum Merdeka Tahun 2022: Sebuah Studi Fenomenologi. CERMIN: Jurnal Penelitian, 6(2), 637-652.
Mursyid, A., Ahmad, C. F., Dewi, A. K., & Tianti, A. Y. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di Purwakarta. Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 173-187.
Nur Zakiyah, Muh. Wasith Achadi. Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di Madrasah Piloting Min 2 Bantul Yogyakarta RAUDHAH Proud To Be Professionals JurnalTarbiyahIslamiyah Volume x Nomor x Edisi Juni/Desember Tahun P-ISSN : 2541-3686 E-ISSN : 2746-2447
Phil, S. M. (2021). Pembelajaran dan Asesmen Kompetensi. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan.
Rosita, F. (2018). Evaluasi Penerapan Kegiatan Keagamaan Dalam Upaya Pembangunan Nilai Karakter Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah (Mi) Nahdatul Wathan (Nw) No. 4 Pancor Lombok Timur Tahun 2019/2020. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 3(3).
sania, F. Q. P., & Surawan. (2022). Analisis Kesiapan Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah Manbail Futuh Jenu. SNasPPM, 7(1), 513–517.
Setiyani, R., & Yama, S. F. (2016). Pengaruh Pelatihan Guru, Kompetensi Guru Dan Pemanfaatan Sarana Prasarana Terhadap Kesiapan Guru Prodi Bisnis Manajemen Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Econo
Sri Apriatni, Novaliyosi, Hepsi Nindiasari, Sukirwan.2023. Analisis Kesiapan Madrasah dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka (Studi di MAN 2 Kota Serang). Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif dan R & d. Bandung: Alfabeta.
Taqiudin Zarkasi,Muslihatun, Masriatul Fajri.Madrasah Dalam Platfom Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Gema Nurani Guru https://jurnal.pgriaikmel.or.id Volume : 1 No 2 Tahun 2022
Zarkasi, T., Muslihatun, M., & Fajri, M. F. M. (2022). Madrasah dalam Platfom Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Gema Nurani Guru, 1(2), 71-79.
Published
2023-12-31