Studi Analisis Materi Thaharah dalam Kitab Mabadi’ Alfiqhiyyah Sebagai Sumber Belajar dalam Buku Ajar Mata Pelajaran Fikih Kelas VII Madrasah Tsanawiyah

  • Fivie Kustiani Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
  • Basuki Institut Agama Islam Negeri Ponorogo
Keywords: Teaching Materials; Thaharah; Mabadi' Fiqhiyah

Abstract

This research aims to develop teaching materials in the thaharah chapter of Islamic jurisprudence in Islamic Religious Education using additional teaching material sources in the form of the Kining Fiqh book entitled Mabadi' Fiqhiyah by Ustadz Abdul Jabbar which we are targeting for class VII Madrasah Tsanawiyah students. This type of research uses research methods This research method uses a descriptive analysis approach. This research is categorized as a type of library research. Then, for data analysis, the method used by the author is using the content analysis method or what can be called "content analysis." This research produces additional teaching material sources for the thaharah chapter of fiqh material in class VII Madrasah Tsanawiyah. The material contained in the book can be an additional source to complement the source material in class VII textbooks.

References

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: Rineka Cipta. 1996. Ash-Shiddieqy, M. Hasbi, Kuliah Ibadah, Semarang: Pustaka Rizki Putra, 2000.
Asir, Ahmad. “Agama dan Fungsinya Dalam Kehidupan Umat Manusia”. Universitas Islam Madura Pamekasan: Jurnal Penelitian Keislaman Vol I. No. I. 2014.
Choiri, Moh.Miftachul dan Aries Fitriani, Problematika Pendidikan Islam Sebagai Sub Sistem Pendidikan Nasional di Era Globalisasi (Sekolah Tinggi Islam Negri Ponorogo: Al-Tahrir
Vol.11, No.2, November 2011.
Djamarah, Syaiful Bahri & Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta. 2006. Fardiana, Aslikhah dan Basuki, Perencanaan program keagamaan Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Agama, Jurnal Of Islamic Education & Management, Vol.1, No.1, Tahun 2021.
Fatmawati, Sri. “Perumusan Tujuan Pembelajaran dan Soal Kognitif Berorientasi pada Revisi Taksonomi Bloom Dalam Pembelajaran Fisika”. EduSains. Vol.1. No.2.
Gunawan, Imam & Anggraini Retno Palupi. “Taksonomi Bloom-Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Penilaian” Jurnal Pendidikan
Dasar dan Pembelajaran. Vol.2. No.02. 2012.
Kuswana, Wowo Sunaryo. Taksonomi Kognitif. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2012.
Prahara, Erwin Yudi. Materi Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Penerbit STAIN Po Press.
2009.
Ratnawati, Siti Rohmaturrisyidah dan Karisul Wathoni, Pendidikan Islam Multikultural Sebagai Upaya Meneguhkan Moderasi Islam di Pesantren, Institut Agama Islam Negri Ponorogo. Rofi’ah, Ilma Nikmatur dan Tirta Dimas Wahyu Negara, Implementasi Diklat Santri Baru dalam Kegiatan Peribadatan Sehari-hari di Pondok Pesantren Darul Huda Mayak, Ma’alim: Jurnal Pendidikan Islam. Vol 3. No 1. Juni 2022.
Salminawati dan Muhammad Saleh Assingkily. Filsafat Ilmu Pendidikan Dasar Islam (Sebuah Pengantar Filosofi dan Aplikasi Pendidikan Islam Jenjang MI/SD). Yogyakarta: Kmedia.
2018.
Sanjaya, Wina. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana. 2011.
Siregar, Eveline dan Hartini Nara. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia. 2015.
Susilo, Muhammad Joko. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset. 2007.
Yaumi, Muhammad. Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran: Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013 Edisi Kedua. Jakarta: Kencana. 2013.
Published
2024-02-02